نحوه نوشتن فصل سوم پایان نامه

نحوه نوشتن فصل سوم پایان نامه

در پایان نامه شما باید درباره روشهایی که برای انجام تحقیقات خود استفاده کرده اید بحث کنید. بخش متدولوژی یا روش ها توضیح می دهد که شما چه کاری انجام داده اید و چگونه آن را انجام داده اید ، و به خوانندگان اجازه می دهد تا قابلیت اطمینان و اعتبار تحقیق شما را ارزیابی کنند. این باید شامل موارد زیر باشد:

نوع تحقیق شما
نحوه جمع آوری و / یا انتخاب داده های خود
چگونه داده های خود را تجزیه و تحلیل کردید
هرگونه ابزار یا موادی که در تحقیق استفاده کرده اید
منطق شما برای انتخاب این روش ها است
بخش متدولوژی به طور کلی باید به صورت گذشته نوشته شود.

مرحله ۱: رویکرد روش شناختی خود را توضیح دهید
با معرفی رویکرد کلی خود در تحقیق شروع کنید. چه مشکل یا سوالی را بررسی کردید و برای پاسخ دادن به آنها به چه نوع داده ای نیاز داشتید؟

روش های کمی (به عنوان مثال نظرسنجی ها) برای اندازه گیری ، رتبه بندی ، طبقه بندی ، شناسایی الگوها و تعمیم بهتر است
روش های کیفی (به عنوان مثال مصاحبه) برای توصیف ، تفسیر ، زمینه سازی و کسب بینش عمیق در مورد مفاهیم یا پدیده های خاص بهترین هستند.
روش های ترکیبی ترکیبی از اندازه گیری عددی و اکتشاف عمیق را امکان پذیر می کند
بسته به نظم و رویکرد خود ، ممکن است با بحث در مورد منطق و پیش فرض های اساسی روش خود شروع کنید.

آیا هدف شما پرداختن به یک مشکل عملی یا نظری بود؟
چرا این مناسب ترین روش برای پاسخگویی به سوالات تحقیق شماست؟
آیا این یک روش استاندارد در زمینه شما است یا نیاز به توجیه دارد؟
آیا ملاحظات اخلاقی یا فلسفی وجود داشته است؟
معیارهای اعتبار و دقت در این نوع تحقیق چیست؟

در یک مطالعه تجربی کمی ، ممکن است هدف شما تولید دانش کلی در مورد علل یک پدیده باشد. تحقیقات معتبر مستلزم مطالعه دقیق طراحی شده با متغیرهای کنترل شده است که می تواند توسط سایر محققان تکرار شود.

در یک مشاهده شرکت کننده کیفی ، ممکن است شما هدف تولید دانش قوم نگاری در مورد رفتارها ، ساختارهای اجتماعی و اعتقادات مشترک گروه خاصی از افراد باشید. از آنجا که این روش کمتر کنترل شده و تفسیری بیشتری دارد ، شما باید درمورد موقعیت خود به عنوان محقق تأمل کنید ، با در نظر گرفتن اینکه چگونه مشارکت و درک شما ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد

مرحله ۲: روش های خود را برای جمع آوری داده ها و / یا انتخاب توصیف کنید
هنگامی که رویکرد کلی روش خود را معرفی کردید ، باید جزئیات کاملی از روشهایی را که برای انجام تحقیق استفاده کرده اید ، ارائه دهید. ابزارها ، روش ها و موادی را که برای جمع آوری داده ها استفاده کرده اید و معیارهایی را که برای انتخاب شرکت کنندگان یا منابع استفاده کرده اید ، مشخص کنید.

روشهای کمی
نظرسنجی ها
توصیف کجا ، چه زمانی و چگونه بررسی انجام شده است.

سوالات را چگونه طراحی کردید و از چه شکلی برخوردار بودند (به عنوان مثال چند گزینه ای ، مقیاس رتبه بندی)؟
چگونه شرکت کنندگان را پیدا و انتخاب کردید؟
آیا از طریق تلفن ، پست الکترونیکی ، آنلاین یا حضوری نظر سنجی انجام داده اید و شرکت کنندگان چه مدت باید پاسخ دهند؟
اندازه نمونه و میزان پاسخ دهی چقدر بود؟
ممکن است بخواهید پرسشنامه کامل را به عنوان ضمیمه اضافه کنید تا خواننده شما دقیقاً ببیند چه اطلاعاتی جمع آوری شده است.

آزمایش
جزئیات کاملی از ابزارها ، تکنیک ها و رویه هایی را که برای انجام آزمایش استفاده کرده اید ، بیان کنید.

چگونه آزمایش را طراحی کردید (به عنوان مثال بین افراد یا درون موضوعات)؟
چگونه شرکت کنندگان را پیدا و انتخاب کردید؟
در آزمایش از چه ابزارها یا فناوری هایی استفاده کردید؟
در تحقیقات تجربی ، ارائه جزئیات کافی برای یک محقق دیگر برای بازتولید نتایج شما بسیار مهم است.

داده های موجود
نحوه جمع آوری و انتخاب مطالب (مانند انتشارات یا داده های بایگانی) را برای درج در تحلیل خود توضیح دهید.

مطالب را از کجا تهیه کردید؟
در ابتدا داده ها چگونه تولید شده اند؟
از چه معیارهایی برای انتخاب مواد استفاده کردید (به عنوان مثال محدوده تاریخ)؟
روشهای کمی مثال
این نظرسنجی شامل ۵ سوال چند گزینه ای و ۱۰ سوال بود که پاسخ دهندگان باید با مقیاس ۷ نمره لیکرت به آنها پاسخ دهند. هدف این بود که نظرسنجی با ۳۵۰ مشتری شرکت X در محل شرکت در لاهه از ۴-۸ ژوئیه ۲۰۱۷ بین ساعت ۱۱:۰۰ تا ۱۵:۰۰ انجام شود. مشتری به عنوان شخصی تعریف می شود که در روز بازجویی محصولی را از شرکت X خریداری کرده باشد. به شرکت کنندگان ۵ دقیقه فرصت داده شد تا نظرسنجی را به صورت ناشناس پر کنند و ۴۰۸ مشتری پاسخ دادند. از آنجا که همه نظرسنجی ها به طور کامل تکمیل نشده است ، ۳۷۱ نتیجه نظرسنجی در آنالیز گنجانده شده است.

روشهای کیفی

مصاحبه ها یا گروه های متمرکز
مصاحبه ها را در کجا ، چه زمانی و چگونه انجام دهید.

چگونه شرکت کنندگان را پیدا و انتخاب کردید؟
چند نفر شرکت کردند؟
مصاحبه ها چه شکلی داشته اند (ساخت یافته ، نیمه ساختاری ، ساختاریافته)؟
مصاحبه ها چه مدت و چگونه ضبط شده اند؟
مشاهده شرکت کنندگان
شرح دهید که کجا ، چه زمانی و چگونه مشاهده را انجام داده اید.

چه گروه یا جامعه ای را مشاهده کردید و چگونه به آنها دسترسی پیدا کردید؟
چه مدت زمان صرف تحقیق کردید و در کجا واقع شده است؟
چگونه داده های خود را ثبت کردید (به عنوان مثال ضبط های سمعی و بصری ، یادداشت برداری)؟
داده های موجود
توضیح دهید که چگونه مواد مطالعه موردی (مانند متن یا عکس) را برای تمرکز در تحلیل خود انتخاب کرده اید.

چه نوع مصالحی را تحلیل کردید؟
چگونه آنها را جمع آوری و انتخاب کردید؟
مثال روش های کیفی
به منظور دستیابی به بینش بهتر در مورد امکان بهبود دامنه محصول ، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با ۸ مشتری بازگشتی از گروه اصلی هدف شرکت X انجام شده است. مشتری برگشتی به عنوان کسی تعریف شده است که معمولاً حداقل دو بار محصول خریداری می کند یک هفته از این نظرسنجی ها برای انتخاب شرکت کنندگان مشتری برگشتی که به گروه هدف (۴۵-۲۰ ساله) تعلق داشتند ، استفاده شد. مصاحبه ها در یک دفتر کوچک کنار صندوق پول انجام شد و هر کدام تقریباً ۲۰ دقیقه به طول انجامید. پاسخ ها با یادداشت برداری ضبط شد و هفت مصاحبه نیز با رضایت فیلم برداری شد. یک مصاحبه شونده ترجیح می دهد فیلمبرداری نشود.

مرحله ۳: روشهای تجزیه و تحلیل خود را شرح دهید
در مرحله بعدی ، باید نحوه پردازش و تحلیل داده ها را مشخص کنید. از پرداختن به جزئیات زیاد خودداری کنید – در این مرحله نباید شروع به ارائه یا بحث در مورد هیچ یک از نتایج خود کنید.

روشهای کمی
در تحقیقات کمی ، تحلیل شما بر اساس اعداد خواهد بود. در بخش روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشید:

نحوه تهیه داده ها قبل از تجزیه و تحلیل (به عنوان مثال بررسی داده های از دست رفته ، حذف موارد دور ، تبدیل متغیرها)
از کدام نرم افزار برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کردید (به عنوان مثال SPSS یا Stata)
از کدام روش های آماری استفاده کرده اید (به عنوان مثال تحلیل رگرسیون)
روشهای کمی مثال
قبل از تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده تهیه شد. این مجموعه داده از نظر اطلاعات و موارد دور افتاده بررسی شد. برای این کار از “قانون برچسب زدایی” استفاده شد. تمام مقادیر خارج از محدوده محاسبه شده دور از دسترس تلقی می شوند (Hoaglin & Iglewicz، ۱۹۸۷). سپس داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

روشهای کیفی
در تحقیقات کیفی ، تجزیه و تحلیل شما بر اساس زبان ، تصاویر و مشاهدات انجام می شود. روش ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تجزیه و تحلیل محتوا: کدگذاری و طبقه بندی مضامین و ایده ها
تحلیل روایی: نگاهی به ساختارهای قصه گویی و تروپ ها و تفسیر معنای آنها
تحلیل گفتمان: نگاهی به ارتباطات و معنا (شامل زبان ، تصاویر و تعاملات غیرکلامی) در رابطه با زمینه اجتماعی آنها
مثال روش های کیفی
مصاحبه ها برای طبقه بندی مضامین کلیدی و شناسایی الگوها رونویسی و کدگذاری شد. هر موضوع برای درک عمیق تر از درک و انگیزه های شرکت کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

مرحله چهارم: انتخاب های روش شناختی خود را ارزیابی و توجیه کنید
روش شما باید دلیل بر این باشد که چرا این روشهای خاص را انتخاب کرده اید ، به خصوص اگر استانداردترین رویکرد را در مورد موضوع خود نداشته باشید. درباره اینکه چرا سایر روش ها برای اهداف شما مناسب نبودند بحث کنید و نشان دهید که چگونه این روش به دانش یا درک جدید کمک می کند.

شما می توانید در رویکردی که انتخاب کرده اید محدودیت ها یا ضعف ها را بپذیرید ، اما توجیه کنید که چرا این نقاط قوت بیش از حد هستند.

آزمایش های مبتنی بر آزمایشگاه همیشه نمی توانند موقعیت ها و رفتارهای واقعی را به درستی شبیه سازی کنند ، اما برای آزمایش روابط علی بین متغیرها م effectiveثر هستند.
مصاحبه های بدون ساختار معمولاً نتایجی را به بار می آورند که نمی توان فراتر از گروه نمونه را تعمیم داد ، اما درک عمیق تری از درک ، انگیزه ها و احساسات شرکت کنندگان را فراهم می کند.
نکاتی برای نوشتن یک روش قوی
به یاد داشته باشید که هدف شما فقط توصیف روش های خود نیست ، بلکه نشان دادن چگونگی و دلیل استفاده از آنها و نشان دادن تحقیق دقیق شما است.

روی اهداف و سوالات تحقیق خود تمرکز کنید
بخش روش شناسی باید به روشنی نشان دهد که چرا روش های شما متناسب با اهداف شما است و خواننده را متقاعد کند که شما بهترین روش ممکن را برای پاسخ دادن به بیان مسئله و سوالات تحقیق خود انتخاب کرده اید. در کل بخش ، انتخاب های خود را به هدف اصلی پایان نامه خود مرتبط کنید.

به منابع مربوطه استناد کنید
روش شما را می توان با مراجعه به تحقیقات موجود در این زمینه تقویت کرد ، به موارد زیر:

تأیید کنید که روشهای ثابت این نوع تحقیق را دنبال کرده اید
درباره چگونگی ارزیابی روشهای مختلف و تصمیم گیری درباره روش خود بحث کنید
نشان دهید که برای رفع شکافی در ادبیات رویکرد روش شناختی جدیدی در پیش گرفته اید
برای مخاطبان خود بنویسید
مقدار اطلاعاتی را که باید ارائه دهید در نظر بگیرید و جزئیات غیر ضروری را وارد نکنید. اگر از روش های استاندارد رشته شما استفاده می کنید ، احتمالاً نیازی به ارائه بسیاری از زمینه ها یا توجیهات ندارید. اما اگر رویکردی را انتخاب کنید که در رشته شما کمتر رایج است ، ممکن است لازم باشد گزینه های روش شناسی خود را توضیح داده و توجیه کنید.

در هر صورت ، روش شما باید یک متن واضح و کاملاً ساختار یافته باشد که استدلال روش شما را ایجاد کند ، نه فقط لیستی از جزئیات و روشهای فنی.

درباره موانع بحث کنید
اگر در جمع آوری یا تجزیه و تحلیل داده ها به مشکل برخوردید ، نحوه برخورد با آنها را توضیح دهید. نشان دهید چگونه تأثیر موانع غیرمنتظره را به حداقل می رسانید. هرگونه انتقاد عمده رویکرد خود را از بین ببرید و نشان دهید که تحقیق را تا آنجا که ممکن است سختگیرانه انجام داده اید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.