ساختار پایان نامه، چارچوب پایان نامه، اجزای پایان نامه
ساختار پایان نامه، چارچوب پایان نامه، اجزای پایان نامه
پایان نامه یا پایان نامه یک مقاله طولانی علمی است که بر اساس تحقیقات اصلی ارائه شده و به عنوان بخشی از دوره کارشناسی یا کارشناسی ارشد ارائه شده است.
ساختار پایان نامه به رشته شما بستگی دارد ، اما معمولاً حداقل به چهار یا پنج فصل تقسیم می شود (شامل فصل مقدمه و نتیجه گیری).
رایج ترین ساختار پایان نامه در علوم و علوم اجتماعی شامل موارد زیر است:
مقدمه ای بر موضوع شما
یک بررسی ادبیات که منابع مربوطه را بررسی می کند
توضیحی درباره روش شما
مروری بر نتایج تحقیق خود
بحث در مورد نتایج و پیامدهای آنها
نتیجه ای که نشان می دهد تحقیقات شما چه سهمی داشته است
ساختار پایان نامه ها در علوم انسانی بیشتر شبیه یک مقاله طولانی است و با تجزیه و تحلیل منابع اولیه و ثانویه استدلال می کند. به جای ساختار استاندارد مشخص شده در اینجا ، شما می توانید فصل های خود را با موضوعات مختلف یا مطالعات موردی سازمان دهید.
سایر عناصر مهم پایان نامه شامل صفحه عنوان ، چکیده و لیست مرجع است. اگر در چگونگی ساختار پایان نامه خود شک دارید ، همیشه دستورالعمل های گروه خود را بررسی کنید و با استاد راهنمای خود مشورت کنید.
صفحه عنوان
صفحه اول سند شما حاوی عنوان پایان نامه ، نام ، گروه ، موسسه ، دوره تحصیلات و تاریخ ارسال شما است. گاهی اوقات همچنین شامل شماره دانشجویی شما ، نام استاد راهنما و آرم دانشگاه است. بسیاری از برنامه ها برای قالب بندی صفحه عنوان پایان نامه الزامات سختگیری دارند.
هنگام چاپ و صحافی پایان نامه ، صفحه عنوان اغلب به عنوان جلد استفاده می شود.
سپاسگزاریها
بخش تقدیرنامه ها معمولاً اختیاری است و به شما فرصتی می دهد تا از همه کسانی که در نوشتن پایان نامه به شما کمک کردند تشکر کنید. این ممکن است شامل سرپرستان ، شرکت کنندگان در تحقیقات شما و دوستان یا خانواده ای باشد که از شما حمایت می کنند.
خلاصه
چکیده خلاصه ای از پایان نامه شماست که معمولاً حدود ۱۵۰-۳۰۰ کلمه است. وقتی بقیه پایان نامه را تمام کردید ، باید آن را در انتها بنویسید. در چکیده ، مطمئن شوید:
موضوع اصلی و اهداف تحقیق خود را بیان کنید
روشهایی را که استفاده کرده اید شرح دهید
نتایج اصلی را خلاصه کنید
نتیجه گیری خود را بیان کنید
اگرچه چکیده مقاله بسیار کوتاه است ، اما این اولین قسمت (و گاهی اوقات تنها قسمت) پایان نامه شماست که مردم می خوانند ، بنابراین مهم است که آن را درست انجام دهید. اگر در تلاش برای نوشتن چکیده قوی هستید ، راهنمای ما در مورد چگونگی نوشتن چکیده را بخوانید.
فهرست مطالب
در فهرست مطالب ، تمام فصل ها و زیرعنوان های خود و شماره صفحه آنها را لیست کنید. صفحه محتویات پایان نامه ، نمای کلی از ساختار شما را به خواننده ارائه می دهد و به شما کمک می کند تا به راحتی سند را مرور کنید.
تمام قسمت های پایان نامه شما باید در فهرست مطالب ، از جمله ضمائم باشد. می توانید به صورت خودکار در Word یک جدول از مطالب تولید کنید.
لیست ارقام و جداول
اگر در پایان نامه خود از جداول و شکلهای زیادی استفاده کرده اید ، باید آنها را در یک لیست شماره بندی شده قرار دهید. با استفاده از ویژگی Insert Caption در Word می توانید به صورت خودکار این لیست را ایجاد کنید.
لیست اختصارات
اگر در پایان نامه خود از اختصارات زیادی استفاده کرده اید ، می توانید آنها را در یک لیست مخفف شده با حروف الفبا قرار دهید تا خواننده بتواند به راحتی معانی آنها را جستجو کند.
واژه نامه
اگر از اصطلاحات کاملاً تخصصی زیادی استفاده کرده اید که برای خواننده شما چندان آشنا نیستند ، بهتر است یک واژه نامه نیز ذکر کنید. اصطلاحات را به ترتیب حروف الفبا لیست کرده و هر اصطلاح را با شرح مختصر یا تعریف توضیح دهید.
چارچوب پایان نامه
معرفی
در مقدمه ، موضوع ، هدف و ارتباط پایان نامه خود را تنظیم می کنید و به خواننده می گویید که در بقیه پایان نامه چه انتظاراتی دارد. مقدمه باید:
موضوع تحقیق خود را تعیین کنید ، و اطلاعات لازم را برای زمینه سازی کار خود ارائه دهید
تمرکز را کم کنید و دامنه تحقیق را مشخص کنید
درباره وضعیت تحقیقات موجود در مورد موضوع بحث کنید ، و نشان دهید ارتباط کار شما با یک مسئله یا بحث گسترده تر است
اهداف و سوالات تحقیق خود را به روشنی بیان کنید ، و نشان دهید که چگونه به آنها پاسخ خواهید داد
یک نمای کلی از ساختار پایان نامه خود ارائه دهید
همه چیز در مقدمه باید روشن ، جذاب و مرتبط با تحقیقات شما باشد. در پایان ، خواننده باید درک کند که چرا ، چرا و چگونه تحقیقات شما. مطمئن نیستم چطور؟ راهنمای ما در مورد چگونگی نوشتن مقدمه پایان نامه را بخوانید.
بررسی ادبیات / چارچوب نظری
قبل از شروع تحقیق ، باید یک بررسی ادبیات انجام می دادید تا درک کاملی از کارهای دانشگاهی که قبلاً در مورد موضوع شما وجود دارد ، بدست آورید. این یعنی:
جمع آوری منابع (به عنوان مثال کتاب ها و مقالات ژورنالی) و انتخاب مناسب ترین آنها
ارزیابی و تحلیل انتقادی هر منبع
ترسیم ارتباطات بین آنها (به عنوان مثال مضامین ، الگوها ، درگیری ها ، شکاف ها) برای بیان یک نکته کلی
در فصل یا بخش بررسی ادبیات پایان نامه ، شما نباید فقط مطالعات موجود را خلاصه کنید ، بلکه یک ساختار و استدلال منسجم ایجاد کنید که منجر به یک پایه یا توجیه روشن برای تحقیقات خود شود. به عنوان مثال ، ممکن است هدف نشان دادن چگونگی تحقیقات شما باشد:
خلا موجود در ادبیات را برطرف می کند
رویکرد نظری یا روش شناختی جدیدی را به موضوع می پردازد
راه حلی برای مسئله حل نشده پیشنهاد می کند
بحث نظری را پیش می برد
دانش موجود را با داده های جدید ایجاد و تقویت می کند
مرور ادبیات اغلب مبنایی برای یک چارچوب نظری می شود ، که در آن شما تئوری ها ، مفاهیم و مدل های کلیدی تحقیق خود را تنظیم می کنید و تحلیل می کنید. در این بخش می توانید به سوالات تحقیق توصیفی در مورد رابطه بین مفاهیم یا متغیرها پاسخ دهید.
روش شناسی
فصل یا بخش روش شناسی نحوه انجام تحقیقات خود را توصیف می کند ، که به خواننده اجازه می دهد اعتبار آن را ارزیابی کند. شما باید به طور کلی شامل موارد زیر باشید:
رویکرد و نوع تحقیق کلی (به عنوان مثال کیفی ، کمی ، تجربی ، مردم نگاری)
روش های جمع آوری داده های شما (به عنوان مثال مصاحبه ، نظرسنجی ، بایگانی)
جزئیات اینکه کجا ، چه زمانی و با چه کسی تحقیق انجام شده است
روشهای تجزیه و تحلیل داده ها (به عنوان مثال تجزیه و تحلیل آماری ، تحلیل گفتمان)
ابزارها و موادی که استفاده کرده اید (به عنوان مثال برنامه های رایانه ای ، تجهیزات آزمایشگاهی)
بحث در مورد موانعی که در انجام تحقیق با آن روبرو هستید و چگونگی غلبه بر آنها
ارزیابی یا توجیه روشهای شما
هدف شما در این روش ، گزارش دقیق کارهایی است که انجام داده اید و همچنین متقاعد کردن خواننده مبنی بر اینکه این بهترین روش پاسخگویی به سوالات یا اهداف تحقیق شما بوده است.
نتایج
در مرحله بعد ، شما نتایج تحقیقات خود را گزارش می دهید. می توانید این بخش را پیرامون س subالات فرعی ، فرضیه ها یا موضوعات ساختار دهید. فقط نتایج مربوط به اهداف و سوالات تحقیق خود را گزارش دهید. در بعضی از رشته ها ، بخش نتایج به شدت از بحث جدا شده است ، در حالی که در برخی دیگر این دو ترکیب می شوند.
به عنوان مثال ، برای روش های کیفی مانند مصاحبه های عمیق ، ارائه داده ها اغلب همراه با بحث و تجزیه و تحلیل بافته می شود ، در حالی که در تحقیقات کمی و آزمایشی ، نتایج باید جداگانه ارائه شود قبل از اینکه در مورد معنای آنها بحث کنید. اگر مطمئن نیستید ، با استاد راهنمای خود مشورت کنید و نمونه پایان نامه ها را جستجو کنید تا از بهترین ساختار تحقیق خود مطلع شوید.
در بخش نتایج ، شامل جداول ، نمودارها و نمودارها اغلب می تواند مفید باشد. با دقت در مورد چگونگی ارائه بهتر داده ها فکر کنید و جداول یا ارقامی را که فقط نوشته های شما را تکرار می کند ، قرار ندهید – آنها باید اطلاعات اضافی را ارائه دهند یا نتایج را به طریقی تجسم کنند که به متن شما ارزش می بخشد.
نسخه های کامل داده های شما (مانند متن مصاحبه) می توانند به عنوان ضمیمه وارد شوند.
بحث
بحث در اینجاست که شما معنا و پیامدهای نتایج خود را در رابطه با سوالات تحقیق خود کشف می کنید. در اینجا باید نتایج را به تفصیل تفسیر کنید ، در مورد اینکه آیا آنها انتظارات شما را برآورده می کنند و چقدر با چارچوبی که در فصل های قبلی ساخته اید متناسب است ، بحث کنید. اگر هر یک از نتایج غیرمنتظره بود ، توضیحاتی راجع به این دلیل ارائه دهید. بهتر است تفسیرهای جایگزین داده های خود را در نظر بگیرید و درباره هرگونه محدودیتی که ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد ، بحث کنید.
در این بحث باید به سایر کارهای علمی ارجاع شود تا نشان دهد که نتایج شما با دانش موجود چگونه است. همچنین می توانید برای تحقیقات آینده یا اقدامات عملی توصیه هایی کنید.
نتیجه
نتیجه گیری پایان نامه باید به طور خلاصه به سوال اصلی تحقیق پاسخ دهد ، و درک روشنی از بحث اصلی شما را برای خواننده فراهم کند. پایان نامه خود را با تأمل نهایی در مورد آنچه شما انجام داده اید و نحوه انجام آن را جمع بندی کنید. نتیجه گیری اغلب شامل توصیه هایی برای تحقیق یا عمل است.
در این بخش ، مهم است که نشان دهیم یافته های شما چگونه به دانش در این زمینه کمک می کند و چرا تحقیقات شما مهم است. چه چیزی را به آنچه قبلاً شناخته شده بود اضافه کردید؟
لیست مرجع
شما باید جزئیات کامل همه منابعی را که ذکر کرده اید در یک لیست مرجع ذکر کنید (که بعضاً به آن لیست آثار ذکر شده یا کتابشناسی نیز می گویند). مهم است که از یک سبک مرجع سازگار استفاده کنید. هر سبک نیازهای دقیق و خاصی برای نحوه قالب بندی منابع خود در لیست مرجع دارد.
متداول ترین سبک های مورد استفاده در دانشگاه های انگلستان ، مرجع سازی هاروارد و مرجع سازی ونکوور است. بخش شما اغلب مشخص می کند که شما باید از کدام سبک ارجاع استفاده کنید – به عنوان مثال ، دانشجویان روانشناسی تمایل به استفاده از سبک APA دارند ، دانشجویان علوم انسانی اغلب از MHRA و دانشجویان حقوق همیشه از OSCOLA استفاده می کنند. حتماً شرایط را بررسی کنید و اگر مطمئن نیستید از سرپرست خود سوال کنید.
برای صرفه جویی در وقت در ایجاد لیست مرجع و مطمئن شوید که نقل قول های شما به درستی و به طور مداوم قالب بندی شده است ، می توانید از مولد استنادی APA رایگان ما استفاده کنید.
ضمائم
پایان نامه شما باید فقط حاوی اطلاعات اساسی باشد که مستقیماً در پاسخ به سوال تحقیق شما نقش دارد. اسنادی را که استفاده کرده اید و در متن اصلی پایان نامه شما قرار نمی گیرند (مانند متن مصاحبه ، سوالات نظرسنجی یا جداول با شکل کامل) می توانند به عنوان ضمیمه اضافه شوند.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.